Main Article Content

Abstract

An ideal education is one that involves the role of the family, the role of the school, and the role of the community so that students will have character values based on culture. This study aims to explore the relationship between the roles of family, school, and community in the formation of cultural identity for elementary school students. The research method used is qualitative research with a literature study approach. The subjects of this research are principals, school committees, teachers, students, and communities or parents of students. In education, it is not only the school that is responsible but all components of society. Through cultural understanding, students can develop a sense of pride in their cultural heritage, while strengthening national identity amid the dynamics of globalization. Forming a cultural identity helps students recognize their cultural roots, understand values, and identify themselves within the context of that culture. Cultural identity formation helps strengthen students' character and personality, providing a strong foundation for positive decision-making and ethical behavior. It can be concluded that cultural identity opens up an understanding of the diversity of the world, preparing students to interact with diverse societies in the future.

Keywords

role of family school community cultural identity elementary schoolelementary school

Article Details

References

  1. Ana, M. (2022). Peran teman sebaya (peer) dalam pembentukan kepribadian siswa kelas VI di Sekolah Dasar Negeri 21 Lebong. UIN Fatmawati Sukarno.
  2. Arikunto, S. (2014). Prosedur penelitian: suatu pendekatan penelitian. Rineka Cipta.
  3. Aulia, I., & Gumilang, G. S. (2021). Kegiatan Ekstrakulikuler Karawitan untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Budaya. Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN), 1, 62–66.
  4. Awaru, A. O. T. (2023). Peran Guru dan Orang Tua dalam Mengimplementasikan Pendidikan Multikultural. COMSERVA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 3(03), 1147–1154.
  5. Bhakti, W. P. (2020). Pergeseran penggunaan bahasa Jawa ke bahasa Indonesia dalam komunikasi keluarga di Sleman. Jurnal Skripta, 6(2).
  6. Fitria, N. (2016). Pola asuh orang tua dalam mendidik anak usia prasekolah ditinjau dari aspek budaya Lampung. Jurnal Fokus Konseling, 2(2).
  7. Hidar Amaruddin, Hamdan Tri Atmaja, M. K. (2020). Peran Keluarga dan Media Sosial dalam Pembentukan Karakter Santun Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 89. http://www.nber.org/papers/w16019
  8. Hutagalung, R., & Ramadan, Z. H. (2022). Peran Orang Tua dalam Menanamkan Nilai Multikultural di Lingkungan Keluarga Siswa sekolah Dasar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4967–4991.
  9. Jailani, M. S. (2014). Teori pendidikan keluarga dan tanggung jawab orang tua dalam pendidikan anak usia dini. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 245–260.
  10. Jarbi, M. (2021). Tanggungjawab Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak. Jurnal Pendais, 3(2), 128.
  11. Kandiri, K., & Arfandi, A. (2021). Guru Sebagai Model Dan Teladan Dalam Meningkatkan Moralitas Siswa. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 6(1), 1–8.
  12. Kurniawan, M. I. (2015). Tri pusat pendidikan sebagai sarana pendidikan karakter anak sekolah dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(1), 41–49.
  13. Mawati, A. T., Hanafiah, H., & Arifudin, O. (2023). Dampak pergantian kurikulum pendidikan terhadap peserta didik sekolah dasar. Jurnal Primary Edu, 1(1), 69–82.
  14. Mimin, E. (2021). Pengembangan Model Kurikulum PAUD 2013 Berbasis Kearifan Lokal Suku Ngalum Ok. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 374–388.
  15. Mujiati, U., & Triyanto, A. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Teman Sebaya terhadap Perilaku Keberagamaan Siswa di SMA Muhammadiyah 1 Kota Magelang. Jurnal Tarbiyatuna, 8(1), 69–82.
  16. Mukhtar, J., Yunus, Y., & Nugroho, I. (2021). Integrasi Kegiatan Masyarakat Budaya Lokal dan Lembaga dalam Pendidikan Toleransi. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 43–57.
  17. Munadlir, A. (2016). Strategi sekolah dalam pendidikan multikultural. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(2), 114–130.
  18. Ningrum, N. P. W., Pane, F. M. J., & Yani, S. I. (2022). Pendidikan anak usia dini: perannya dalam membangun karakter dan tumbuh kembang anak usia dini. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 1(1), 59–63.
  19. Nur, H. (2013). Membangun karakter anak melalui permainan anak tradisional. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(1).
  20. Panjaitan, A. P., Darmawan, A., Purba, I. R., Rachmad, Y., & Simanjuntak, R. (2014). Korelasi Kebudayaan dan Pendidikan: Membangun Pendidikan Berbasis Budaya Lokal. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
  21. Purwaningsih, C., & Syamsudin, A. (2022). Pengaruh perhatian orang tua, budaya sekolah, dan teman sebaya terhadap karakter religius anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2439–2452.
  22. Rahmawati, D. R. (n.d.). Kebudayaan dalam Pendidikan Era Society 5.0. Journal of History Culture and Art Research, 8(1), 111.
  23. Ramadhani, S. P., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Implementasi Pendidikan Multikultural dilihat dari Perspektif Guru, Kepala Sekolah dan Kegiatan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 140–150.
  24. Setyaningrum, N. D. B. (2018). Budaya lokal di era global. Ekspresi Seni: Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Karya Seni, 20(2), 102–112.
  25. Sugiarta, I. M., Mardana, I. B. P., & Adiarta, A. (2019). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara (Tokoh Timur). Jurnal Filsafat Indonesia, 2(3), 124–136.
  26. Sugiyono. (2005). Metode Penelitian Bisnis. Alfabeta.
  27. Sukitman, T., & Ridwan, M. (2016). Implementasi Pendidikan Nilai (Living Values Education) Dalam Pembelajaran IPS (Studi Terhadap Pembentukan Karakter Anak Di Tingkat Sekolah Dasar). Profesi Pendidikan Dasar, 3(1), 30–41.
  28. Suneki, S. (2012). Dampak globalisasi terhadap eksistensi budaya daerah. CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Pendidikan Kewarganegaraan, 2(1).
  29. Surahman, S. (2016). Determinisme teknologi komunikasi dan globalisasi media terhadap seni budaya Indonesia. Rekam: Jurnal Fotografi, Televisi, Animasi, 12(1), 31–42.
  30. Suwandayani, B. I., Wardoyo, Y. P., Tiza, F. A., Safitri, N. M., Hadi, K. P., Handayani, A., & Hidayati, U. N. (2022). Pemberdayaan Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Literasi Budaya Dan Kewargaan Berorientasi Kearifan Lokal. E-Amal: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 809–818.
  31. Wahib, A. W. A. (2014). Konsep orang tua dalam membangun kepribadian anak. Jurnal Paradigma Institut, 1(1).
  32. Widodo, H. (2021). Pendidikan holistik berbasis budaya sekolah. UAD PRESS.
  33. Wisudayanti, K. A. (2021). Kesiapan Menghadapi Perubahan Pada Guru Sekolah Dasar Terhadap Pendidikan Multikultural. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 75–86.